Børn ved ikke hvor mad kommer fra – og det gør deres forældre heller ikke

Børn ved ikke hvor mad kommer fra – og det gør deres forældre heller ikke

Børn ved ikke hvor mad kommer fra – og det gør deres forældre heller ikke Haver til Maver

6 ud af 10 elever identificerede yoghurt som et planteprodukt“. Sådan var status blandt børn i Australien – og, den manglende kendskab til mad, kunne aflæses i manglende koncentration, overvægt og almindelighed uvidenhed om mad.

“Børn kiggede med stor undren på indholdet på en tallerken, og havde ingen forudsætninger for, at tilberede et måltid.” fortæller Stephanie Alexander, leder af skolehaveprojektet.

Et storstilet projekt har nu fået mad og sundhed på skoleskemaet, og valget faldt på skolehaver som det værktøj, der kunne få sundhed og ernæring tilbage på skoleskemaet.

Erfaringer fra projektet viste i øvrigt også, at børn, tager deres viden med sig og tager aktiv del i, at ændre madkulturen i hjemmet – og det var behov for det. For det var ikke kun børnene som manglede hjælp. Det viste sig, at forældrene heller ikke kunne genkende de mest almindelige grønsager.

Læs mere om projektet her…